Ämne: Karpathos?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-09, 17:53
dagun dagun är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Karpathos?

Hasse fångar ju många bra aspekter som också påminner mig om saker. Nu måste jag därför fylla på med en sak som en äldre grekisk herre som bott större delen av sitt liv i USA berättade för oss 2004. Han undrade om vi trivdes på ön, vi sa att det gjorde vi. Då sa han att en viktig skillnad på varför Karpathos är så fint jämfört med övriga grekiska övärlden (som han därmed sågade) är att alla där är väldigt medvetna om att man inte kan leva på turismen på ön enbart. Intäkterna från turismen är alltså inte det familjerna lever på till 100%. De flesta har kopplingar till familjeföretag i USA och det är det som står för försörjningen till breda grupper. Ungdomar till familjegrenar som bor i USA kommer till tillbaka till sina släktingar på ön och hittar en partner där. Många bor periodvis på ön och många återvänder för tillbringa sin ålderdom där. Han menade att eftersom det är den här symbiosen med pengarna/företagen från USA (de flesta i byggsektorn enligt honom) som har medverkat till att skapa en hälsosammare turistnäring på Karpathos än på många andra håll i Grekland. Hur mycket av det här som stämmer har jag svårt att bedöma men många håller nog med mig om att det inte finns så mycket av s.k. turistfällor dvs. riktigt dåliga hotell/tavernor/upplevelser på Karpathos.
Svara med citat