Till Ink:
Du trodde väl inte att jag skulle kunna hålla mig borta när du nu drar upp Tinos?

Visst är gränderna i Pyrgos fina, men jag tycker att de bästa byarna är först Kardiani, och sedan Ktikados. Bägge ligger "klistrade" på bergssidan med fantastisk utsikt. Fast det kan finnas fler på Nord-öst sidan. Jag har varit dålig på att åka åt det hållet...
Citat:
* Pyrgos på Tinos - på Tinos är nog nästan ALLA byar (utom Chora) vackra. Pyrgos är egentligen inte min favorit, men en fantastisk vacker by som med sin konstnärsprägel egentligen är lite väl chic för min smak.
|
Jag hade egentligen, återigen, tänkt tänkt skriva en liten PR-grej för Tinos, men nu fick jag ju chansen här.
Många frågar efter "det äkta Greklanad"!? Det genuina, där människor lever sitt dagliga liv, som de gjort i några hundra år. Många åker till Syros, Naxos, Paros... Öar som är anpassade för turismen. Och så finns det en ö mitt i smeten som i princip är orörd av turism! Men ni har tydligen aldrig fattat det! Jag har under mina drygt 20 resor dit träffat högst 15 - 20 Skandinaver! Det kommer några Italienare och Fransmän, främst för kyrkan, annars så är det bara Greker!
Men ni fattar tydligen inte att det finns en orörd Grekisk Pärla mitt i Kykladerna! Ön "kräver" lite av besökaren. Den är inte "omedelbar" eller lätt att ta till sig. Men det är ju för att den inte är anpassad för turister! Chora är stökig och bökig, och de bästa baden ligger en bit utanför. Men det finns inga turister!!!! Den som vill uppleva Grekiskt vardagsliv, på gott och på ont, bör ta en tur dit...

Och det är lätt att ta sig dit.
Citat:
* Mandraki på Nisyros - otroligt dramatisk och dockskåpssöt på samma gång.
|
Torget i Mandraki är inte att leka med... Eller torgen i Livadia på Tilos, eller i hamnen på Amorgos...
Peter - typisk torgsittare...