Ämne: Upphovsrätt
Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-15, 15:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upphovsrätt

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Om jag köper en musik-cd så får jag, om jag förstått rätt, göra ungefär en kopia och ha i bilen, en att ge i present och en som backup. Alltså ett fåtal enligt någon dom, ganska nyligen. Däremot om jag gör 250 st och säljer så är jag jättetorsk. (Med all rätt) Det är det resonemanget jag har när det gäller vinstintresset.
Exakt! På samma sätt får du, om du hittar en fin bild eller text på nätet, spara den i din dator, lägga över den på en extern disk och mejla den till en god vän.

Men om du lägger ut den på din eller någon annans hemsida så är det samma sak som om du säljer de 250 kopade musikskivorna eller om du går in till en bilhandlare, ber att få provköra en bil och sedan inte kommer tillbaka. Det är stöld av en produkt som någon annan tillverkat, i många fall för sitt levebröd.

Citat:
Dessutom, om jag hade nå´t jag var allvarligt rädd om skulle jag aldrig publicera det på nätet, en gång där, för alltid borta.
Så då tycker du också att till exempel Janne inte ska lägga ut sina bilder och texter från Grekland på Kalimera? Jag skulle nog tro att han är "allvarligt rädd om dem", dvs inte gillar om någon annan använder dem på nätet utan hans samtycke.

Eller alla dagstidningar med nätupplaga - ska de sluta med det för att det "för alltid är borta"?

Citat:
Det är helt klart ett j-a råttbo.
Helt klart. Fast egentligen är det ju så enkelt: man tar inte det som tillhör någon annan!
Svara med citat