Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-12, 15:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vackraste byarna

Jag hålla tvenne favoriter!!

Den första byn är Chora på Sikinos!!!! I denna by finna man intet turistbjäfs, inga anpassade serveringar. Här råda det absoluta lugnet året om, de fåtaliga turisterna till trots.

Öns enda buss togo denna Septemberveckas totalt nio turister i aftonens skugga upp till Chora. Längs vägen sporde föraren oss när vi ånyo ned till hamnområdet återvända ville. Men, tidtabellen säga oss ju att sista bussen ned gå vid 22.00?? Nja, det är jag som kör bussen, vilja ni stanna lite längre i Chora, då ordnar det sig!!! Efter viss palaver enades vi på ön summa nio turister om att klockan 23.00 skulle vara utmärkt tid för nedfart!!! Och så blev det också. Den levande musiken på bytavernan kommo att ett minne för livet bliva... De trenne distingerade herrarna exekverade musik på lokala ålderdomliga instrument!! Bara detta en upplevelse värd att till hjärtat lägga!!!

Nummer två på min lista må ändock vara den lilla byn Kefalos på Kos.Vi hade av grovt misstag tagit bussen från Staden och ut till "Paradise Beach" Ett rysansvärt ställe!!! En styggelse!!!!

Kvickt därifrån med närmsta buss och då hamnade vi i den lilla byn Kefalos. Här stå tiden stilla liksom de fåtaliga turisterna!! Mera åsneekipage än taxibilar. Tavernapriserna likt dem på småöarna!!!
Det stoiska lugnet råda!!! Byn ligga allra högst upp på ett berg. Till detta ska då läggas att utsikten mer än formidabel är!!!

Arne
Svara med citat