Sv: Air BnB - Privata ägare?
Det som inte är så bra med Airbnb är att de har blivit för stora i vissa delar av världen, och det är aldrig bra att en aktör blir för stor och dominerar marknaden (se debatten kring Google, Facebook, etc). Dessutom har Airbnb valt att förlägga sin verksamhet i lågskatteländer och därmed skaffat sig fördelar. I övrigt har Airbnb utan tvekan varit ett bättre alternativ. Och jag har anlitat Airbnb i stora städer, och då framförallt i Atén, dock inte ute på öarna eftersom jag inte förbokar min vistelse på öarna. Men jag har sett att Airbnb-uthyrning ute på öarna ofta kontrolleras av några enstaka personer. Det finns numera många exempel på att en och samma person administrerar flera rum/lägenheter, alltså mellanhand, och som så småningom visar sig vara en lokal mäklare. Och då tror jag inte att konceptet överlever eftersom mäklare skall också ha betalt för sina tjänster. Samt att man inte får kontakt med bostadsägaren och umgås och blir mera personlig, vilket har varit en del av Airbnb-konceptet.
|