Visa ett inlägg
  #53  
Gammal 2019-07-17, 15:39
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Har jag gjort bort mig igen?!

Det där med turister och prata grekiska är lite roligt.

Min pappa jobbade under hela min uppväxt som chef på ett hotell på Rodos, och jag extrajobbade i receptionen en sommar. Det var många tyskar på hotellet, några svenskar också. Alla var jättetrevliga och många hade lärt sig Kalimera-Kalispera-Kalinixta och tyckte om att hälsa på oss i receptionen med dem orden. Många var stolta över att de hade lärt sig detta. Dock var det inte lika många som kom ihåg vad som var vad. Första gången jag hörde en tysk säga Kalinixta på morgonen fnissade jag lite för mig själv, men såg att ingen annan i receptionen reagerade, de hälsade glatt tillbaka. Sen sa de att det är vanligt att de säger fel. Ja de hade rätt de följande veckorna hade jag både vant mig att höra kalinixta på morgonen och kalimera på natten.

Jag själv gjorde också bort mig ganska mycket när jag lärde mig grekiska. Till exempel så har jag alltid haft så svårt att komma ihåg att ordet "servetter" inte kan direktöversättas till "serviettes" på grekiska, för då får det en annan mening. Serviettes på grekiska är bindor! Inte få ggr som jag använt ordet serviettes i fel sammanhang då jag menat servetter! Kommer aldrig glömma min svärmors min när jag frågade henne under en av våra första middagar tillsammans om hon ville att jag skulle lägga "serviettes" på bordet...
Svara med citat