Dagens längtansfulla nedräknarbild är från The Long and Winding Road på södra Kreta.
Den 8 maj 1970 släppte The Beatles LP:n ”Let It Be”, som blev deras sista studioalbum. Det gavs ut på skivbolaget Apple Records, kort efter att gruppen hade meddelat dess upplösning. Det är alltså 50-års-jubiluem för ”Let It Be” i år. På skivan fanns den vackra låten ”The Long and Winding Road”, som skrevs av Paul McCartney. Ringo Starr fyllde för övrigt 80 år den 7 juli, men han har inget med detta inlägg att göra, men bilden ovan har.
När jag läste om 50-års-jubiluemet för ”Let It Be” och ”The Long and Winding Road” i senaste numret av UNCUT kom jag att tänka på den långa och slingriga vägen mellan byarna
Chora Sfakion och
Anopoli på södra Kreta. Det finns många sådana vägar på Kreta och några av dem är galet underhållande att köra på. Okej, de kan vara ganska läskiga också, det ska jag erkänna. Men just denna väg ser värre ut än vad den är. Jag tycker att vägen mellan byarna Vrysses och Chora Sfakion är bra mycket läskigare, i alla fall den senare delen.
När vi var i Chora Sfakion första gången var vägen upp till Anopoli inte asfalterad. När vi återvände några år senare var den asfalterad och först då vågade vi köra hela vägen. Sedan dess har vi kört denna långa och slingriga väg många gånger, och målet för resan är alltid
Aradenabron, som jag tycker är Kretas största sevärdhet. Men det är en annan historia.
Ser fler bilder från denna underbara väg här.