Jag läste i en annan tråd här om att det var många tavernor stängda och väldigt öde. Här i Katapola tycker jag inte det är så. Cafeet har inte öppnat, inte heller To Kamari men i övrigt har alla öppet. Tror dock att många ställen i Grekland kommer att öppna när EU:s gröna pass blir färdigt. Men många har kanske redan gått i konkurs. Men här i Katapola är allt sig likt, Skopan tar sin tur varje dag och ett par andra kommer och går under dagen. Däremot har jag inte sett någon Blue Star-färja.
Vädret är perfekt för mig, varken för kallt eller för varmt. 24-27 grader på dagarna och 20 på natten, så jag har ännu inte använt AC:n. Lite blåsigt från och till, men det är man van vid när man besöker Amorgos. Dom mörka molnen som brukar ligga som en hatt på bergen har inte synts till. Ni i Sverige lär få sommarväder till veckan. Lovar gott.
Nu har man städat färdigt på stranden. Och jag funderar varför vi människor är så skräpiga av oss. Förutom tången som har lagts i säckar plockade strandstädarna plastflaskor, plastpåsar och jag vet inte allt dom fick ihop. Varför skräpar vi så!
Igår afton var det massor med ungdomar som var ute och jag frågade servitrisen på Corner om det var något speciellt, skolavslutning kanske. Nej det var det inte. Normalt skulle man ha avslutat nu, men på grund av coronan kommer man att gå i skola nästa hela juni ut.
Jag gör inte mycket, tar en liten promenad på morgonen. Sedan sitter jag mest och glor. Det har faktiskt kommit några segelbåtar under gårdagen. Dom fascinerar alltid. Sedan sitter jag och tittar på muddringsverket, som dundrar å det värsta. Nu har jag fått veta att dom muddrar för att göra en ny hamn åt fiskebåtarna på Xilokeratidi-sidan. Dom vita klumparna som har legat vid strandpromenaden och förfulat området i många, många år ska användas till hamnen. I övrigt händer inte så mycket.
Nu lite bilder
Havet stilla när Skopan går ut nu på morgonen.
Igår såg jag faktiskt den kända båten ta en tur i bukten med sin kapten.
Gårdagens middag på Corner bestod av Zucchiniballs.
Mudderverket i action.
Birgitta.