Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-09, 08:41
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: flytta eller inte flytta?

jag måste säga att Grekland inte är lika svårt som SVerige, när det kommer till jobb. min pojkvän har sökt minst ett par jobb varje dag i ett och ett halvt år. han har inte ens fått komma på intervju, eller fått veta att dom har läst hans ansökan. han är färdigutbildad och talar verkligen ganska bra svenska! jag däremot har fått erbjudande om jobb i grekland, (iofs på caféer och barer, som du säger...) innan jag kunde grekiska. svaret från dom har varit att "jaja, men du kommer ju lära dig språket med tiden!". självklart är det svårt att få en riktigt bra jobb där man måste kunna flytande grekiska, om du då inte kan språket. men att vara svensk i grekland, har jag BARA sätt som en fördel. alla minns Palme och vad vi har gjort för grekiska flyktingar under juntan. nu ska man såklart inte utnyttja det, men jag har iallafall aldrig blivit nekad jobb för att jag är svensk.

jag och min grabb och ett par vänner ska starta eget, tills dess kommer vi ta vad som ges för att få ihop till hyran!

jag fick tips från Eva här på forumet, om att läsa grekiska på universitetet i atén. har kollat det och det ser jättebra ut! det kostr 470 euro för ett helt år! vet inte om jag får länka till hemsidan här..? man kan ju pm:a om man vill ha den iofs.
Svara med citat