Hej och välkommern till Kalimera!
Bra öval måste jag säga! Men du, har du läst gamla trådar och resebrev om Karpathos och det som finns under RESMÅL A-Z? Där finns många svar på mycket av det du frågar om, och det är så svårt att veta var man ska börja berätta när du frågar så "stort". Det finns också en e-guide om Karpathos som du kan beställa.
När det gäller väder och vattentemp så är det ungefär som på Rhodos. Dvs varmt men kan vara blåsigt ibland. Stränderna på Karpathos är inte särskilt långgrunda, i alla fall inte de jag har varit på. Det finns både sand- och stenstränder.
Hur lätt det är att få jobb där har jag ingen aning om. Däremot tyckte jag mig förstå att det är ganska lätt att få tag i rum och små lägenheter i Pigadia. Rätt många bor i Aten under vintern och säsongsjobbar på ön och de bor inte sällan i sådana. Jag såg en sådan liten lägenhet i ett hus som ligger centralt och jag fick intrycket att det mest var små lägenheter i det huset. Vad hyrorna ligger på vet jag inte.
Inte heller vet jag vad det kostar att hyra en skoter under en längre period, men det är nog en förhandlingsfråga gissar jag.
Ni får säkert en härlig sommar. Låt oss andra gärna få veta hur det går