Visa ett inlägg
Gammal 2021-12-21, 15:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Åter en vinterresa till Paleochora

"Hur ska ni fira julen" är frågan i en annan tråd.
Jag firar den naturligtvis i Paleochora. Det är nu 11:e gången jag gör det. Förra julen blev det tyvärr inte p.g.a. det onämdbara. Nu är värmen och solen åter här och ska i alla fall hålla i sig några dagar.
Julen är inte grekernas främsta högtid utan det är påsken, men man har numera influerats av amerikanskt och övriga europas firande.

Jag har tagit till lite arkivbilder för att berätta hur det går till här, för några aktuella finns inte ännu.

Man märker att julen har börjat då skolan får sitt jullov. Då kommer barn och går runt i byn och sjunger julsånger Kalanda och spelar på triangel. Ibland rysansvärt. Jag har börjat spara mynt för det är det dom vill ha efter sitt uppförande. Dom kommer i grupper om grupper, så man måste inneha mycket mynt.

Julgodis har vi ju i Sverige och här har vi bakverk som är speciella inför julen, bland annat Melomakaroni. Jättegoda!

Julgranar har numera blivit vanliga, men den främsta symbolen är julbåten, Karivaki som smyckas med ljus. Ofta är dom väldigt vackra. Denna bild har jag lånat då jag bara sett en julbåt i Chania.

Paleochora är fint smyckad och avsmakad. Det här är en bild från huvudgatan.

Det är på juldagen, som är höjdpunkten i firandet. Julklappar förekommer oftast till nyår, men numera kan de delas ut andra dagar under jul-och nyårshelgerna. Maten på juldagen är oftast kalkon eller gris. Här på Waters Edge Cafe vankas det kalkon! Så gott. Det blir levande musik om inga ytterligare restriktioner införs. Dock inte denna duo, dom var här för ett par år sen.

Nu hoppas jag att det fina vädret fortsätter, men vi har ju W.E.:s kamin som håller värmen!

Birgitta
Svara med citat