Visa ett inlägg
Gammal 2021-12-23, 15:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Åter en vinterresa till Paleochora

Åter en ny morgon.

Ni kanske undrar hur jag fördriver dagarna här. Jag har blivit lite av en rutinmänniska, både hemma och i Grekland.
Jag börjar med att dricka kaffe och titta på SVT:s julkalender på laptopen. Inväntar gryningen som som alltid är så vacker. Frukosten intas på Waters Edge Cafe och kan sen bli sittande ett par tre timmar. Denna morgon förstädade jag dessutom för städerskan kommer en gång i veckan för oss som hyr en hel månad och då måste det inte ligga saker överallt. Någon promenad blir det antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Naturligtvis tar jag en siesta här liksom hemma. Jag har hittills bara ätit på Waters Edge. Det är enkelt och jag vill inte gå hem i mörkret på kvällen. Igår hörde jag av en vän, en norska som är fast boende att igår kväll var det mycket folk ute i centrum och det vill jag undvika. Jag åkte hit med den premissen att jag skulle undvika folksamlingar.

Situationen ang pandemin här i Paleochora har jag inga officiella källor. Frågade Katerina och hon trodde att det varierar mellan 2-3-4 stycken. Befolkningen är ju lite isolerade här. Efter turistsäsongen i höstas var det fler fall. Men som sagt, detta är bara vad hon tror.

Igår var det ett jordskalv 7 km nordöst om ön Gavdos på 3,6 på Richterskalan, men det var inget jag kände.

Nu en liten fråga. Har någon ätit GIUVARLAKIA?

Det är en soppa som Katerina gör. Mycket grönsaker, både dill och persilja och buljongen görs av märgben. När hon sa att den görs av delar av komage blev jag betänksam, så jag avstod. Men oftast är det frikadeller. Vill gärna ha synpunkter!

Birgitta
Svara med citat