Här i Katapola råder rena lugnet, förutom en stark vind.
Inte så många segelbåtar i hamnen och när jag kommer till taverna Mythos klockan 10 på morgonen för att äta frukost är jag allena. Vid 12-tiden börjar det fyllas på med kunder som äter lunch innan avfärd med en färja som går vid 2-tiden.
Det är helg nu men jag tror inte att det kommer så mycket greker som kommer tillbaka för att fira helgen på sin hemby. Troligen kommer det mer greker hit nästa helg, då det firas pingst här i Grekland. Man har ju fortfarande kvar måndagen som annandag pingst/helgdag.
Jo en liten sak hände under gårdagen. När Skopelitis anlände vid 18-tiden stod ett filmsällskap på 6 personer strax intill mig där jag satt på To Kamari och filmade ankomsten och allt som hör till, med passagerare som gick av och man filmade också lite in i färjan. En stund senare såg jag att dom intervjuade ägaren/kaptenen på Skopan. Han satt då på Prekas, ticket office med en dam från filmteamet.
Här står ett par av filmteamet.
Jag har åter tagit en liten promenad inåt gränderna och det slår mig hur många små hotell som blandas med vanligt boende. Här är några bilder från gårdagens promenad:
Torget där allt sker. Här dyker turisterna som om ett par timmar ska åka med någon färja, här ser man dom små barnen på förmiddagen, senare vid 2-tiden kommer skolungdomarna hit. Detta är intill taverna Mythos.
Visst är färgen fin på bougainvillean?
Baksidan på ett pensionat.
Amorgos har verkligen färger som öar i Cykladerna har, så blå och vit!
Birgitta