Nu har nyårsafton och nyårsdan gått i lugnets tecken.
På nyårsdagen gick jag en promenad i dom små gränderna i byn. Tänk att jag har varit i Paleochora så många gånger och fortfarande upptäcker nya saker!
Promenaden avslutades på Agios Bar innan jag vände åter mot hemmet. Under dagen hörde jag mycket smällare. Eftersom jag hann somna innan 12-slaget missade jag ytterligare smällare, gevärsskott och raketer. Jag var alltså väldigt utvilad tidigt nästa morgon.
Både på julafton och nyårsafton kom barn och sjöng och plingade på trianglar. Dom vill gärna ha en liten slant, så jag hade passande nog småpengar till hands.
På nyårsdagen bjuds man alltid på en sockerkaka, som kallas för Vassilopita. I kakan har det bakats in en peng, som någon får och det ska bringa tur och lycka under året. Jag har fått pengen en gång, men i år blev jag utan.
Liksom i Sverige äter man inköpt färdigmat på nyårsdagen. I Sverige brukar det bli pizza. Jag beställde hämtmat i form av en gyros pita på Waters Edge Cafè. Då blev det så att hela familjen Haris gjorde sammalunda, så det gjordes en beställning. Här i Paleochora är det väldigt billigt att få maten hemskickad, ungefär 1 euro.
Till slut: Alala/Anne, tyvärr har granntavernan Methexis stängt ett par månader. Annars hade jag gått dit flera gånger.
Så lite bilder från promenaden i gränderna m,m, på nyårsaftonen.
Tänk att det alltid står en elstolpe i vägen när man ska fota!
Det här ödehuset har jag som akvarell hemma.
Byns stora kyrka fotat från gränderna.
Gammalt och nytt fångat på foto.
Stora gatan mitt i byn.
Vilken fin grind!
En gammal dörr till min gamla-dörrar-katalog.
Blyblomma.
Barkatt
Vi hörs, Birgitta