Visa ett inlägg
  #59  
Gammal 2023-01-06, 15:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: Älskade Kreta, nu är jag här igen!!!

Efter min morgonpromenad satte jag igång att förstäda. När man långtidshyr för minst en månad nu i lågsäsong får man städning en gång i veckan. Så Maria skulle alltså komma till min studio idag, lördag. Efter förstädningen upptäckte jag att det faktiskt var fredag. Hon kommer inte förrän imorgon! När man är här och bara slappar blir det lätt att man glömmer vilken veckodag det är.

När man är här i en hel månad har man bättre kontroll på vilka utgifter man har. Jag äter frukost och middag på Waters Edge varje dag. Det enda jag kostar på mig köpa är lite frukt och grönsaker på super market. Så mina utgifter är 20 Euro per dag. Därtill kommer boendet som ligger på lite drygt 12 Euro per dag när man hyr månadsvis och endast i lågsäsong. Där har ni alltså en liten riktning över kostnaden om ni skulle vilja åka hit en vintermånad.

På tal om vinter. För några dagar sedan tyckte jag att vintern hade kommit till sydvästra Kreta. Nattemperaturen låg på 9 grader och cirka 16 grader om dagarna. Men ack vad jag bedrog mig! Idag är det sommar igen med 21 grader, solen skiner från en molnfri himmel och ingen snö syns på Lefka Oris toppar.

Kaminen har ändock plockats fram på Waters Edge Cafè och det är så mysigt att sitta där på kvällarna.





Idag har det också varit Theofani. Om det återkommer jag till. Nu blir det åter en promenad i byn.

Birgitta

















Birgitta
Svara med citat