Jag har nu lämnat Chania och har nu kommit till Anopoli.
Resan till Kreta gick smidigt denna gången och "min" taxichaufför. George hämtade mig om kvällen på Chanias flygplats. Det var bara att gå och lägga sig efter att jag tagit resans först ouzo.
Kvällen därpå var tanken att jag skulle ta en tidig "kallinichta", jag var fortfarande trött efter resan och alla synintryck. Men därom blev intet.....
Jag gick till mitt stamlokus Red Bicycle och fick en jättekram av Kostas. Han är troligen pensionär, men jobbar där från och till, så det var ett år sedan jag såg honom senast. Sedan kom ägaren och tog mig i hand, så jag är nog en riktig stamgäst där! Vid 20-tiden dök två musikanter upp. Dom brukar ofta vara där och musicera och det blev en härlig kväll med både musik och spontan dans. Där flög delar av min nattsömn!
Så gick resan till Anopoli. George tog med sig sin hustru. Dom hade allt apropå bestämt sig att fortsätta från Anopoli över Aradenabron och till den lilla by Ag Ionnis på andra sidan för att tillbringa helgen. Fem hus består byn av. Jag välkomnades av mitt boende på Platanes. I bottenvåningen har man en utsökt taverna.
Jag sov som en stock på natten och kunde vakna av en stillhet där bara tupparna hördes. Det är tur att jag har med mig min lilla vattenkokare, för på rummet fanns ingen.
Det var allt för denna gången, jag återkommer.
Birgitta.
Min lilla gränd i Chanias gamla stad.