Citat:
Ursprungligen postat av Alala
Birgitta, såg på Kalimeras Facebook att du har kommit till Paleochora. Såg också bilderna som "Lamaya" (som ju gärna får vara aktiv här också  ) satt dit. Och vilken Paleochora längtan jag fick! Mat på Methexis  osv. Vädret såg också så fint ut.
Såg också här tidigare att Waters Edge har bytt namn till Café Meltemi.
Ha det underbart!
/ Anne 
|
Jo Anne, jag har kommit till mitt älskade Paleochora! Blev väl mottagen av Katerina, Haris och hunden Elvis på Waters Edge Cafe.
Även jag såg på facebook att Waters Edge har ändrat namn till Cafe Meltemi, men det syns inte att dom har gjort det. Namnet står kvar som vanligt på skyltar och menyer.
Jag anlände lite försenad på kvällen då det tidvis var kraftig vind och höga vågor. Hade sällskap av flera hundra samariavandrare som skulle till Souiga, där bussar väntade som skulle ta dom hemåt. Sedan var vi några få som fortsatte till Paleochora. Jag fick hjälp av en medpassagerare att ta mig av färjan Samaria. Det var ett slipprigt golv på bildäcket och jag var rädd för att ramla.
Dom tre dagarna i Agia Roumeli var underbara och jag saknar den lilla byn. Vintertid bor det ett femtiotal personer här, men när det är säsong för att vandra Samariaravinen är det liv och rörelse här några timmar. På kvällarna samlas dom turister som har Agia Roumeli som utgångspunkt på dom fåtaliga tavernorna och det blir en familjär stämning. Dom berättar då om sina respektive dagsvandring. Synd att jag inte är kapabel till att göra sådana utflykter!
På Paralia hade jag mässlista, som Arne brukar kalla det för. Jag betalade först när jag skulle resa vidare. Numera har en del tavernor både i Chora Sfakion och Agia Roumeli det nya systemet att dom knappar in beställningen på mobilen, så det meddelandet går direkt till köket.
Nu kommer lite bilder:
Berg möter hav.
Taverna Faragi var ett trevligt ställe på Agia Roumeli.
Kväll på Faragi.
Min utsikt från den stora altanen på Paralia. Inte dålig vy!
Nu ska jag åka vidare från Agia Roumeli till Paleochora.
Hisnande utsikter längs färden. Men vad är det för hål/grottor?
"Hemma i Paleochora.
Birgitta