Citat:
Ursprungligen postat av Kajja
Så jättefina bilder Birgitta!
Det där med grottorna får du luska i.
Piratgömmor, naturfenomen..hmm..spännande!
/ Kajja 
|
Ja, dom där hålen/grottorna har jag verkligen funderat på. Dom ligger ju också så jämt, ungefär som en båge. På Plakias fick vi höra att deras hål härrörde från 2:a världskriget, kanske försvarsgrottor.
Jag har nu pratat med Katerina om namnbytet från Waters Edge Cafe till Cafe Meltemi. Det är svårt för greker att uttala namnet, särskilt stammisarna, så när turister frågar efter cafeet så kan dom inte svara. Dom säger "hos Haris" istället. Därav bytet av namnet. Under vintern ska dom ändra på skyltarna.
Apropå Katerina har nu alltid fullt upp och göra. Hon är numera gift med Haris. Det var alltför länge sen hon hälsade på sin mor i Ungern, som är i samma ålder som jag.
Katarina är kock och allt i allo på cafeet. Hon har nu även hand om bokningarna på dom två hotell Haris har. Sen är hon Haris ögon nu, när han är helt blind. Någon timme på kvällen får hon en andningspaus då Haris son tar ut Haris på fiske i deras båt. Sonen jobbar också numera på cafeet efter sina studier i turism och ekonom. Att hon orkar!
Det här är inte saft utan det här är granatäpple-raki som Katerina har tillverkat. Förödande god! Jag har fått en flaska att ta med mig hem.
När jag promenerade från hamnen till Haris, kvällen då jag anlände hit såg jag väldigt många turister. Det var som en septembermånad. Säkert ett utslag av pandemin. Jag har hört en del svenskar också och har även träffat Ewa med make ett par gånger, som är vänner till mig och brukar vara "långliggare" här. Det sägs att det är många danska turister här också.
Nu närmar sig fredagskvällen och redan nu hörs det flera uppsluppna röster nu på Waters Edge. Jag bor ju bara 10 meter därifrån! På söndag åker jag norrut till Chania igen för ytterligare 3 dagar där. Sedan blir det att åka hem till ishalkan i Umeå.
Birgitta
Jag brukar alltid plocka med mig ett par chilli när jag är på mina resor i Grekland.
Haris Studios fotat från Waters Edge.