Ytterligare en härlig morgon på Amorgos!
Express Scopelitis stävar ut från bukten vid 7-tiden på sin färd runt Småcykladerna. Jag har missat henne tidigare mornar, då jag har sovit som en stock.
Nu väntas firandet av påsken och troligen kommer många hemvändare med Skopan om en timme. Påsken är den största högtiden i Grekland, därefter kommer Mariadagen den 15 augusti. Så jul och nyår kommer längre ner på skalan. Midsommar finns inte på kartan! Dom röda äggen målas på skärtorsdagen till minne av Jesus korsfästelse och uppståndelse.
Denna burken med chokladägg fick jag som present av Giannis, min husvärd.
Under min frukost på taverna Mythos hände en trevlig episod, som bevisar hur hjälpsamma grekerna är. Jag har alltid med mig en tub räkost på mina resor. Denna gång var det stopp i hålet och jag höll på att demolera hela tuben. Troligen var det nog en räka som satte stopp. Detta såg en manlig grek, som försökte hjälpa mig men misslyckades. Ytterligare kom en manlig grek och dom drog iväg med tuben till en kvinnlig grek. Efter ett par minuter kom dom tillbaks och kvinnan hade löst mig problemet. Sen gick det några minuter och dom tre personerna tillbaka ville fota av tuben! Varför vet jag ej.
Alala/Anne så här ser bougainvilleorna ut vid nästan varenda taverna i Naxos stad! Det är inte vackert.
Birgitta