Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2024-05-04, 16:44
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 881
Standard Sv: Hälsningar från Folegandros

Under veckan har det kommit många greker men även turister från olika länder till ön Några svenskar förutom oss har vi dock inte stött på
Redan kl 12 på skärtorsdagen började klockorna i några av kyrkorna på ön att ringa och höll på ganska länge Hur länge vet jag inte för till slut vänjer man sig vid att det ringer Kvinnor och flickor samlades för att utsmycka det vackra korset som hämtats ner från klostret och även sarkofagen med kistan
På långfredagen var kyrkan öppen hela dagen för att människor skulle kunna komma in och beskåda det hela Det hölls också på kvällen en låååång ceremoni där folk kom och gick hela tiden Vid 20-tiden började restauranger och barer och affärer stänga ner och folk från hela ön började samlas utanför kyrkan
Kl 21 kom så äntligen popen ut och därefter det vackra korset och sarkofagen med kistan på och människorna utanför slog följe i en procession runtom i Chora Man går runt överallt och människor som pga ålder och sjukdom inte kan gå med får påhälsning En mycket fin tradition 🤗
Man gör stopp lite här och där och det rings i olika kyrkor och det är så många människor så man kan knappt fatta det
Det hela tar ca 1 timma och vid 22-tiden öppnar restaurangerna igen och den som inte bokat bord har inte en chans att få någon plats
Det är livat i byn halva natten och ikväll på Påskafton fortsätter det
Jag har lagt in lite bilder i mitt album så kan ni se lite hur det såg ut

//maji
Svara med citat