Visa ett inlägg
Gammal 2024-05-05, 15:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vår-likt på Amorgos

Nu har höjden på påskfirandet ägt rum och idag på påskdagen ska det ätas grillad lamm. Troligen kommer det inte att finnas grillar utomhus då det blåser alltför mycket. Ingen vill orsaka en stor brand på Amorgos.
Påskaftonen förflöt lugnt för mig då jag inte var med uppe vid kyrka vid midnatt. Då tändes ljus från det ljus som hade tänds i Jerusalem.
Jag missade dock inte alla raketer och smällare som följdes. Det blev ett snabbt uppvaknande från min sida vill jag lova. Även idag har det hörts många smällare. Stackars hundar!

Katapola börjar nu fyllas av turister eftersom. Det är mest fransmän och tyskar men också en hel del amerikanare. Tavernorna börjar också öppna upp. Skolungdomarna har skollov i två veckor. Så har man flyttat 1 maj till 7 maj, så många har ledigt nästan en hel vecka, så det är många som kommer hit och firar påsken med släkten. I hamnen ligger endast två segelbåtar, så det är verkligen försäsong! Ktel-bussarna börjar gå först den 13 maj, så jag har inte gjort någon utflykt.

Snart ska jag gå till The Corner och äta lamm!
Lite bilder nu.

Birgitta.

Vy över till tvillingbyn Xilokeratidi.

Lilla torget vid taverna Mythos. Här brukar barnen spela fotboll.

Jag gillar hibiskus!

Sen kväll på min balkong.

Gränd i Katapola.

Trädgården där jag bor sköts så bra av Giannis.

En magisk kväll!

Birgitta
Svara med citat