Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2024-05-06, 15:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 779
Standard Sv: Vår-likt på Amorgos

Imorse vaknade jag av vågornas kluckande och att Scopelitis gick ut på sin runda. Jag har alltid dörren öppen till balkongen och ännu har jag inte fått några myggbett.
När jag skulle gå till Mythos för att äta frukost träffade jag Giannis, min hyresvärd, och frågade om jag fick ställa några frågor. Under vintern har jag varit lite orolig över utvecklingen på Amorgos och om det kan komma liknande problem som på Naxos och Paros till exempel.

Först frågade jag om det kommer att komma fler kryssningsfartyg i år. Dessutom tankarna på att man kanske bygger en ny hamn bortanför Elenis, samt att man måste få till en ny väg mitt Katapola, då det ska bussa kryssningspassagerare till Amorgos sevärdheter.
Giannis svarade att Katapolas borgmästare har tagit ett steg tillbaka. Han har hört alla protester från lokalbefolkningen. Så allt är lagt på is. "Men vad vet man" sa Giannis. Så i sommar kommer det en till två mindre kryssningsfartyg i veckan.

Sen undrade jag om hur mycket AirBnb det finns på ön. Sådant boende tycker jag definitivt inte om och inte Giannis heller. Det är utbrett här och utländska finansiärer har köpt upp hus. Säsongsarbetarna letar boende. Dom bor på camping, i baracker vid Thomas rent a car och i andra små utrymmen. Fy för AirBnb!

Jag frågade om det finns många pooler och solsängar på ön. Giannis svarade att det inte var så utbrett, finns bara på ett fåtal ställen. Så som det var på Naxos förra året kommer nog inte att finnas här.

Det var allt för idag
Birgitta.



Gårdagens grillade lamm



Kapten Dimos pizzeria







Skopan med Xilokeratidi i bakgrunden.







Zucchinibiffarna på The Corner smakar väldigt gott!




Under påskhelgen hade man loppis.
Svara med citat