Visa ett inlägg
Gammal 2024-06-03, 13:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Hälsningar från Evia

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Hej Anne!

Skönt att ni är väl hemma. Gärna ett reportage, många av oss är intresserade att få veta mer om Evia. Kul att få veta hur ni valde resmålet. Jag läste på lite om Evia och det verkar vara grekernas eget semestermål. Kändes det att priserna var lägre och maten kanske t o m bättre ? Och fick ni se exempel på grön marmor, som jag läste var specialitet därifrån?

"tsipouro, glass och aprikoser och körsbär", å vilken sommarspis. What a treat!

/Getpinglan
Vi skulle till Evia för några år sedan, men corona kom i vägen. Och jag hade fått den bilden av Evia att det inte är så väldigt utvecklat när det gäller turism. De flesta turister lär faktiskt vara greker, precis som du säger Getpinglan. Vi kom på en lördag och man märkte att det var mycket greker där under veckoslutet. Och en orsak att vi valde Evia var att det är bara en timmes båtresa från Rafina.

Så väldigt mycket kan jag nog inte berätta om Evia i allmänhet, för vi var ju bara 5 nätter där och tillbringade tiden i Karystos stad och ett besök i Marmari. Men det är märkvärdigt att ön är så okänd.

Och det där med tsipouro, glass, aprikoser och körsbär. Det fick vi på en taverna i Marmari. Kommer inte ihåg vad den heter ens. Och inte vad vi åt (ovanligt för mig). Men ägaren, en högljudd man "diskuterade" vi med. Hans engelska var lite si och så. När vi skulle betala fick vi en papperslapp där det stod 44. Inget annat, långt ifrån officiellt kvitto alltså. . Billigt, ja, plus det där med bjudefterrätten. Vi var 5 personer och förutom mat blev det ju dryck också.

Grön marmor, det visste jag inte om, så det blev inte kollat.

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Tack, Anne!
Vore jättekul med ett reportage om en ö jag gärna skulle vilja se!
Å, färska aprikoser, den bästa frukt jag vet ( näst körsbär....) !
Catlady
Färska aprikoser, min favorit också!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det vill jag gärna se!

Tänk att det vara Kea ni såg.
Skall sätta hit lite bilder så småningom. Men Janne? Det finns ingen "avdelning" för Evia? Eller finns det?

/ Anne
Svara med citat