Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jag har aldrig sett någon annan begränsning än vikt och hur stort handbagaget får vara. Har du andra uppgifter?
|
Lågprisbiljetterna är ju bara möjliga om flygbolaget har så lite personal som möjligt för att genomföra flighten. Därför är servicen inskränkt på flera punkter, jämfört med fullprisbiljetter. Det handlar inte bara om att man inte serverar mat, utan även till exempel att barn inte får resa ensamma, rullstolsburna inte tas emot på vissa avgångar (har jag hört, har inte kollat upp om det verkligen är så, ska jag väl tillägga), man får inte ta med specialbagage, men kan få betala extra för vissa saker. På vissa biljetter får man endast ha handbagage.
När min dotter flög med en grupp till Schweiz förra vintern hade de en biljett som inte tillät att man tog med skidor, trots att de skulle på skidtävling. Vallateamet skulle nämligen ändå köra ner med en minibuss, och biljetterna blev billigare så. På samma plan fanns tre herrar som skulle till veteran-vm som gick samtidigt, men som inte var inbokade tillsammans med gruppen.
De fick ta med sina skidor på sin biljett - men till en extra kostnad som var mer än dubbelt så stor som biljetten och då var de ändå tvungna att acceptera att flygbolaget ifrånsade sig allt ansvar för att skidorna skulle vara hela när de kom fram!
Har för mig att biljettreglerna brukar säga något om att flygbolaget förberhåller sig rätten att ändra dem utan att tala om det för den som har köpt biljett. Det skulle inte förvåna mig om det finns fler skillnader mellan flygbolagens olika biljetter och regler än man föreställer sig.
Om Stusse hade en lågrisbiljett förtäljer ju inte madrasshistorien, och dessutom var det ju inte det som var motivet till att h*n inte fick ta med den.
Att skumgummimadrasser snabbt flammar upp är ju iofs ingen nyhet.(Förmodligen var förpackningen till madrassen märkt med en sådan symbol.) Men det gäller ju även mycket annat som finns i resenärers väskor, så den motiveringen är märklig, helt klart.