Visa ett inlägg
Gammal 2024-06-18, 22:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg

119 år gammal avled Greklands äldsta. Hon levde hela livet i byn Paidochóri i Chaniadistriktet. Hennes pappa blev 107 och mamma 100. Hemligheten bakom hennes livslängd var enl. henne själv, den kretensiska kosten med massor av grönsaker. Det är väl tur, att jag startade så sent i livet med Medelhavsmaten. Annars skulle ni få läsa mina Kretabrev i många år till. Min mor blev bara 89 och det tog hela min barndom att uppskatta hennes redda grönsakssoppa.

Den reumatolog jag träffade sa: ”Du måste förstå, att du inte kan bli, som när du var ung. Du blir bara äldre”. Men jag tänker försöka hålla min diabetes i schack och kämpa mot muskelreumatismen, som fortfarande plågar mig efter 6 månader. Jag har upplevt mycket på Kreta, men det finns fortfarande mycket kvar att vara med om!
Vi är många här på Kalimera som är glada att du trots allt har börjat med Medelhavskost, även om du själv tycker att det var sent. Vi hoppas att det ändå ska ha god verkan. För vår del får du gärna ge den gamla grekiska kvinnan en match till 119 år eftersom vi gärna vill läsa dina månadsbrev i många år till. Men då krävs såklart att vi också hänger i med rätt kost. Annars blir det ju lite tråkigt för dig att sitta och skriva om alla läsarna blivit för gamla och fallit bort.

Till din reumatolog som sa "Du blir bara äldre" kan du hälsa att alternativet är mycket tråkigare!

Önskar dig och Ylva en härlig sommar och hoppas att vi får läsa från dig igen framöver!

Masse
Svara med citat