Sv: Lite sött och lite salt
Här en liten rapport efter gårdagens suring-fest.
En vecka innan firrarna släpptes till försäljning här i skåne så ringde två av vännerna till mig. De befann sig på Coop i Ljusdal och hade där konstaterat att burkarna redan fanns tillgängliga. Eftersom de visste att jag låg i startgroparna för klappjakt här nere så undrade de om jag ville ha hjälp med att säkra råvaran till den kommande festen. Det tackade jag såklart ja till och fick levererat sex burkar Kallax och två burkar Röda Ulven.
Igår dukade vi upp med fem av Kallaxburkarna. De hade av nån testpanel som enda märke fått 5 poäng av 5 möjliga.
Firrarna var en aning mindre än vad vi varit vana vid tidigare år. Testarnas omdöme att de var fina och lättrensade i köttet stämde. Likaså att smaken var god. Dock tyckte många av oss att de var lite för "snälla och mesiga" i styrka. Kanske de kan få mera kraft av att ligga till sig ett år till. Därför får det bli så att den återstående Kallaxburken får göra sällskap med de två Ulvarna i kylskåpet till nästa år.
Men om några veckor blir det nog så att vi släpar fram de gamla 3-årsburkarna ur kylen för en test. Endera är det bra sting i dem och de är jättegoda eller är de kanske för lösa i hullet och får kastas.
Masse
|