Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni
21.9
En orolig natt, väldigt lyhört, mycket trafik, motorcyklar som dånade förbi flera gånger och ganska mycket ljud från serveringarna på hamnpromenaden. Men jag hade nästan räknat med det då vi hade balkongen precis ut mot genomfartsgatan.
Men det blev morgon även idag. Efter frukost strosade vi sakta "Therma by foot." Liten väg efter kusten, brant, lång backe upp, fin utsikt över Agios Kirikos, brant backe ner mot Therma. Tog oss ca 50 min med stopp för foto, vatten och bara insupa utsikten.
Tanken var att bada i de varma källorna. Stickan gick i,jag är lite rädd av mig när det blir så höga vågor och man inte bottnar. Det blåste ordentligt in i den lilla viken där det varma vattnet var. Hade inte blåst så mycket sedan 1 september enligt en modig man som orädd kantade sig
i vattnet. Besviken, för Stickan tyckte det var jätteskönt, riktigt varmt vatten.
Therma är en mysig liten by med hotell tavernor och kafenion och lite butiker. En liten strand och en särskild anordning för handikappade att ta sig ner i vattnet.
Vi tog en samdvich och en Fixöl på en kafenion med utsikt över stranden, där några badadr i ganska höga vågor.
Molnigt väder var utlovat, men det verkade som molnen fastnade över bergen för det var sol, sol, sol och 27 grader. Däremot var vindarna mer än friska.
Kerstin
|