Sv: 2 veckor på Limnos
Jag skriver lite i taget. Första sammanfattningen jag gjorde försvann precis när jag skulle skicka iväg den.
Maj är ingen stor turistmånad. Mycket var inte öppet ännu. Märktes speciellt i de små byarna vi åkte igenom. Hade tänkt luncha eller fika men det var stängt.
De stora vägarna är jättefina. Till Kakaovitissa, till Gomata sandöknen och till Faraklou geological park var de sista sträckorna eländiga grusvägar, där man fick ta det väldigt lugnt, men väl värt besväret när man var framme. Att åka med moped måste vara fantastiskt med alla dofter och synintryck.
Naturen är skiftande. Upp mot norra sidan fanns stora slätter med odlingar men också bergigt och smala vägar där man passerade genom små byar. Precis det som jag gillar att köra på. Södra sidan var, kanske inte flack, men med böljande kullar och stora odlingar.
Myrina stad, lite lagom stor, gågatan Kida är väl egentligen den enda turistanpassade delen med lite "turistbutiker". Annars var det det grekiska vardagslivet med slaktaren, frisören, diversehandeln o s v som dominerade.
På hamnpromenade fanns de flesta barerna och serveringarna. Inte så många ställen inne i staden var öppna, kanske det kommer mer när säsongen är i gång. Platanos, som vi besökte flera gånger hade väldigt lite gäster och stängde tidigt på kvällarna. Kanske dom också har mer öppet senare.
Vill man hyra bil kan jag rekommerdera Happy Rental. Ligger vid taxistationen där gågatan börjar.
Vi var på stranden Richa Nera 3 dagar. Fin sandstrand, väldigt långgrunt, fria solstolar om man köpte något från strandbarerna. Fanns tre olika strandbarer och serveringar efter stranden.
Alltså, en mycket fin och trevlig ö som föll oss i smaken.
Kerstin, som hoppas att alla galningar som härjar runt i världen nu inte ställer till det utan man kan få börja drömma om kommande resor. Lite öluffning känns som det är dags för. Finns ett antal öar som lockar.
|