Sv: flytta eller inte flytta?
Jag bor i Grekland och jag kan saga att jag har tva helt olika bilder av Grekland sen jag akte hit som turist och att leva har permanent. Det ar nastan som tva olika lander.
Jag har manga vaninnor har fran Skandinavien och aven andra lander och alla har sitt sin bild av Grekland och hur det ar att leva har.
Det beror mycket pa vilken utbildning man har med sej och i vilken familj man hamnar. Varfor jag skriver "familj" ar for att i Grekland far man sin pojkvan eller mans familj "pa kopet" och man lever nara hans familj. Det beror naturligtvis ocksa vilket jobb mannen har.
En del av mina vaninnor jobbar halvt ihjal sej och andra har jattesvart att hitta ett jobb och en tillvaro dar de trivs.
Sen beror det ocksa pa hur man lyckas bygga upp ett kontaktnat dar man har sina vanner. Kontakter ar jatteviktigt att ha i Grekland, man maste kanna manga manniskor for att lyckas.
Det kanske later konstigt for Greklandsturister, men det ar fullt mojligt att vantrivas i Grekland och att langta hem. Livet ar mycket hardare har an i Sverige och man har inga sociala skyddsnat.
Det enda du kan gora ar att prova. Ingen kan saga hur det kommer att ga med att hitta jobb eller hur du kommer att trivas. Men att kunna bra Grekiska ar en klar fordel.
Sverige ligger kvar och det ar bara att flytta tillbaks om du angrar dej.
Eirini
|