Citat:
Ursprungligen postat av Lotta N.
Hej
Hur är det med bussförbindelser från Phytagorion till andra orter eller badstränder?
Sevärt på ön som ni upplevt och vill dela med er av?
Ja ni som varit där har säkert fina tips.
Tack på förhand 
|
Jag var rejält förkyld med feber när jag kom ner till Samos och hostan dras jag med än så det var ganska stilla dagar på ön för min det. Tillbringade mycket tid på balkongen, i skuggan på en taverna etc. Badbåtar går till olika stränder och stränderna i och vid Pythagorion är inte så roliga. Promenaden till stranden vid skolan i utkanten av staden tar dock inte många minuter.
Ett besök på museumet i Samos stad samt i en bergsby hann jag dock med och det rekommenderas verkligen. Gott om skandinaviska charterturister i Pythagorion vilket givetvis sätter sin prägel på orten. Kändes ganska konstigt att återvända till samos inför hemresan efter att att ha varit flera dagar på både Patmos och Fourni som har en helt annan karaktär. Samos är vackert och grönt och Jannes info om ön innehåller det mesta du behöver veta.
Matställen är det svårare med eftersom jag tror min smak skiljer sig lite från många andras. Ställen som jag tyckte serverade hemsk mat uppskattades mycket av andra turister. Jag föredrar alla gamla smårätter, ungsbakat före grillat och mat med mycket örter. Fick en underbar potatis och zuccinigryta med smak av lite örter och citron på en liten oansenlig strandtaverna men det var på Fourni det. Något liknande smakupplevelse hittade jag inte i Pythagorion.
Eva