Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Eftersom du själv har valt att tillbringa 2 veckor på Kreta som är den mest besökta ön i Grekland av turister från Norden, så tycker jag att din kritik är synnerligen illa motiverad. (...)
Men kom inte och gnäll om turistanpassning, eller för mycket turister, när du själv väljer att stannar på Kreta i två veckor. Då är det snobbism, eller ännu värre: orginalitetsjäkt... T o m misslyckad orginalitetsjäkt... Du har ju varit i Grekland ett antal gånger tidigare så du borde ha viss kunskap och veta att en stor del av Kreta är "turistanpassat" och har mycket turister. Vad förväntade du dig egentligen? Att ha Kreta för dig själv? Dessutom finns det fortfarande ställen som inte är så exploaterade på Kreta. Varför bosatte du dig inte där då?
Peter
|
Hei Peter!
Dette er ikke "gnäll" om Kreta. Vi tilbrakte to deilige uker der, i byer som Hora Sfakion, Anogia, Axos, Arxanes og Sitia. Mitt innlegg var ikke kritikk av Kreta som reisemål, men en mening om enkelte av stedene der. Selvsagt visste jeg at enkelte steder var turistifiserte, og etter rundt 20 turer ulike steder i Hellas samt at jeg nå bor her, vet jeg godt hvor/hvordan jeg skal reise utenfor allfarvei.
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.