Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-21, 14:23
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Noen reiser for å oppleve sol, sommer og bading, og da kan man ha det fint på slike steder. Men har man vært i Hellas? Jeg påstår: Nei.
Jag tycker nog att det är fel att säga att de inte varit i Hellas!
De har inte varit i det Hellas som många av oss genom åren och på många resor har lärt att älska, men de har varit i det Grekland, som de flesta av oss börjar med när vi åker på en charterresa.
Vi kan ju inte se på folk om det är första gången de är i Grekland och vi kan inte heller se på de som bor på dessa turistorter hur aktiva de eventuellt är med att hyra bil och åka runt och se andra delar av ön, hur länge de överhuvudtaget bor där. Och om de återkommer till Grekland eller senare reser till andra mål i världen.

Många av oss, jag skulle tro de flesta, börjar resandet med just en charterresa – det är väl ett fåtal, som börjar sitt Greklandsberoende med en tur till små genuina orter på fastlandet, trots allt. Att det sedan UTVECKLAR sig genom åren, snabbare för några än för andra, det är väl naturligt.

De som fortsätter att resa till de typiska turistmålen trivs ju med det, och har tydligen inte behov av att det ska vara genuinare där, men är kanske nöjda med de upplevelser dagsutflykterna ger. För min skull får folk göra som de vill, bara de inte klagar och säger att de blir lurade, för då har de ju själv valt fel.

När vi går en runda t.ex. på hamnen i Chania får vi räkna med att det är väldigt kommerciellt. Tyvärr. Kan vi inte klara av det, då får vi söka andra gator.

Att tro att vi kan resa till de allra bästa målen och ha det för oss själva – det är naivt. Men att det blir en större och större utmaning att hitta genuina platser utan tingel-tangel osv. det tycker jag nog det är. Men en viss turism får det väl vara, vi är ju själva turister!

Tillägg:

För övrigt så ser jag att mitt inlägg ovan kan missförstås. Jag tycker INTE att handlande ska ge tillbaka på en 10-krona till den som inte gitts gå i banken och växla till ”rätt” valuta här hemma på ena eller andra sidan Sundet. Men många förväntar sig det.

Senast redigerad av Marianne den 2006-06-21 klockan 14:59.
Svara med citat