Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-21, 15:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Poenget mitt (som du slett ikke trenger være enig i), er at når turistene legger premissene for hvordan et sted skal være, så mister stedet sin egenart.
Det ligger ju liksom i sakens natur att det ursprungliga försvinner när en ort eller land utvecklas. Det rivs och byggs nytt här hemma också. Samtidigt så är det så att Grekerna kan välja att inte anpassa sig efter turisternas önskemål. Eller bara till viss grad. Men eftersom landet är oerhört beroende av turismen som inkomstkälla väljer man uppenbarligen att anpassa sig. Och då är vi tillbaka i den gamla diskutionen om vilken rätt jag har som turist att kritisera eller hindra utvecklingen. ”Allt ska vara som förr…”

Var och en kan, och ska, ha sina åsikter om detta. Var och en kan även beklaga utvecklingen, om man nu tycker att den är negativ. Men jag tycker inte att det är rätt att kritisera Grekland för den. Då anser jag att man inte tänkt ”hela varvet runt” om bl a anledningen till att det är så. Och då tycker jag att det är snobbism och lyxgnäll. Speciellt som det finns många ställen och öar som inte är så turistifierade ännu.

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.

Peter
Svara med citat