Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-22, 19:11
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Snobbete?

[quote=Peter]

Jag tycker att det är alldeles för enkelt att påstå att turisterna styr utvecklingen. Det är mycket mer komplicerat än så. Grekerna själva vill utvecklas och få tillgång till fina bilar, plasmaTV, IT-cafeér eller egna datorer, moderna hus med elektronik och bra vitvaror. Hela Grekland är inne i en stor utvecklingfas sedan några år och att vissa saker anpassas för turismen är bara en liten del av detta. Det är en stor del av deras levebröd och det är rätt naturligt med en anpassning eftersom man vill behålla turisterna och detta är ett sätt.......

For mange år siden sa en kyprioter noe sånt som 'javisst er Kypros preget av turismen - men både gamle og unge proffiterer på det, i form av velstand, arbeid og utdanning. Skulle vi fortsatt være et slags u-land for å bevare det opprinnelige, uten å delta i utviklingen?'. - Kanskje lett å romantisere fordums tider når man selv lever i en annen hverdag og under andre betingelser ? Mulig at eks. turister som kommer til Norge vil oppleve noen dager på setra uten strøm og innlagt vann etc, men vil de det i eget hus i eget land? Det undrer jeg meg over når 'turiststedene' passeres, og jeg møter en eller annen bekjent. Som også er på reise, på ferie, borte fra storbyen og travelt hektisk liv for en kortere stund.
Svara med citat