Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-22, 22:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Peter (vi er iallfall enige om noe )
Jodå Admirala, vi kan nog vara eniga i en hel del. Men jag uppfattade ditt första inlägg som att det gav obefogad och felaktig kritik och blev därför irriterad...

MEN! Det finns inget i den artikeln som motsäger det jag skrev ovan. Tvärtom, den bekräftar det! Det är fortfarande bara de som blir lidande av All-Inclusive som skriker högt och beklagar sig över att turisterna, och pengarna, försvinner från deras respektive verksamheter. Ingen av dem nämner att de pengar som tidigare hamnade hos Taverna/Hotell-ägaren nu fördelas till andra leverantörer. Livsmedelsgrossisten och hans underleverantörer, slaktaren osv. Det är i stort sett samma pengar, men de går andra vägar nu. Och de som förlorar på det skriker därför högt.

Det gäller fortfarande att alla leveranser till All-Inclusive sker lokalt! Den totala konsumtionen är trots allt tämligen konstant för varje Turist. Och oavsett om maten äts på en Taverna eller på Hotellet ska matleveranserna betalas! Och då tjänar någon några pengar...

Samtidigt borde du vara nöjd för fortsätter detta så har Taverna-ägarna förlorat möjligheten att konkurrera med "Turist-anpassningen"! Nu kanske de måste börja sträva tillbaka mot "Genuin-Taverna" som argument för besök. Och då har du ju fått som du vill! Fast då får vi problemet att skilja "Riktig-gammal-taverna" från "Turist-genuin-taverna"....

Citat:
Vil tro at grekere vet bedre enn skandinaver hva som kan bli et problem for landet deres eller ei:
När du kan citera samma argument som i artikeln från någon med god kunskap om företags- och nationalekonomi, på minst universitetsnivå, och som kan se det hela i ett längre perspektiv, ska jag ge mig. Men kom inte med en artikel skriven av en journalist som inte vet något om ekonomi och bara intervjuar Hotellanställda som talar i egen sak för verksamheten. Förutom George Doukas som sade ungefär "Goddag, yxskaft..." Det blir bara ett Forum för gnäll och det köper jag bara inte. Jag har läst en hel del ekonomi. Har du?

Dessutom tycker jag att artikeln är vinklad och kanske skriven för att provocera eller skapa debatt. Oavsett vilket så är den ensidig och ofullständig.

Men naturligtvis kommer det att finnas, och skapa, problem om detta fortsätter. På olika plan. Det förnekar jag absolut inte. Men det handlar också om att anpassa sig till ändrade marknadsförhållanden. Och marknad och ekonomi förändras ständigt. Både där och här. Men det finns även många positiva sidor på längre sikt, som jag beskrev tidigare.

Du bor i Grekland. Då borde du också nu vara medveten om att alla Greker är oerhört protektionistiska om sin familj och de verksamheter familjen är inblandad i. Jag satt för några år sedan en eftermiddag på Nissyros med en Svensk-boende-Grek och pratade om bl a sådana saker. Han menade att en Grek går nästan hur långt som helst för att skydda sin familj och sin inkomst. Och han bryr sig egentligen inte om hur det går för grannen... Jag har hört motsvarande från mina vänner på Tinos. Att se saker i ett större perspektiv går inte och skulle man förlora intäkter till någon annan är det "katastrofia".

Och naturligtvis förstår jag det. Det finns ingen som frivilligt förlorar 40 - 50 % av sin omsättning och samtidigt säger att det är bra för kommunens invånare på längre sikt, och är glad för det. Det skulle inte jag heller göra! Men det jag säger är att All-Inclicive-konceptet inte på något sätt är skadligt för Grekland på längre sikt. Tvärtom. Men de måste också hänga med i svängarna och anpassa sig till det nya. Det slår säkert hårt mot vissa på kort sikt, men är positivt på längre sikt. För alla som bor där. Och även för oss Turister.

Peter
Svara med citat