Ämne: Snobbete?
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-24, 04:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Snobbete?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag vet inte om jag misstolkar dig Peter men tycker att du antyder att endast sakkunniga bör yttra sig...

Då har du tyvärr misstolkat mig totalt Eva. Alla här på Forumet ska, om de vill, göra sin stämma hörd. Det enda jag hoppas på är att det finns lite substans i inläggen när det gäller rena faktafrågor som denna, och att det tillför något till diskutionen. Man kan inte bara "tycka" i en sådan här fråga. Det finns vissa "verkligheter" också...

I frågan om vilken som är ”Greklands bästa by” så är det enbart det egna subjektiva tyckandet som gäller och där finns inga sanningar. Men i den här frågan så finns det vissa faktiska grunder och ekonomiska verkligheter som egentligen inte är så svåra att se och förstå. Och när jag läser att pengarna stannar i avreselandet och att A-I konceptet är så farligt för Grekland så vill jag motsäga dessa påståenden eftersom de är totalt felaktiga. Bl a för att det kan ge läsare av Forumet ett felaktigt intryck av just A-I. Vi ska väl inte ge felaktig information på Forumet?

Det enda jag vill är att förklara att A-I konceptet inte alls är så negativt för Grekland som görs gällande. Visst blir vissa lidande initialt, medan andra tjänar på A-I konceptet. Att de som förlorar protesterar är naturligt. Det är därför jag försöker få alla att se "hela bilden". Att se bortom Taverna-ägaren som skriker och är förbannad för att han förlorar gäster. FÖR DET ÄR INTE HELA SANNINGEN! Pengarna hamnar i någon annans ficka och det är därför är han förbannad. Naturligtvis. Han hörs, de som tjänar på A-I hörs inte. Så enkelt är det. Det viktiga är att förstå att pengarna trots allt hamnar i Grekland, om än i andra "fickor".

Citat:
Själv har jag bara futtiga 20 poäng i ämnet så jag kan ju ha fel.
Då ska jag i ärlighetens namn erkänna att du har några poäng mer än jag! Det du!!! Fast jag läste ekonomi före universitetet... Och en del efter också... Jag har genom åren i jobbet mest jobbat med micro-ekonomi men även "snuddat" vid macro. Så det har väl hållit de gamla kunskaperna vid liv... Anledningen att jag skrev att jag läst ekonomi var enbart för att förklara att jag har ett hum om vad jag pratar om.

Jag är extrem logiker. Det är konstaterat efter ett antal tester. Men jag har aldrig fått något grepp om pedagogik. Jag är helkass på den punkten tyvärr. Och jag har uppenbarligen inte på ett pedagogiskt sätt lyckats förklara varför A-I inte är så negativt för Grekland som det påstås. Jag trodde att kunskap parad med lite logik skulle räcka. Men som så många gånger tidigare hade jag tydligen fel igen och får väl kanske tänka om på den punkten. För det verkar inte fungera...

Det har aldrig varit min avsikt att skapa osämja eller problem utan jag har bara försökt förklara hur ekonomi fungerar och att en åsikt, eller tyckande, inte alltid stämmer med verkligheten...

Så nu lägger jag ner vidare engagemang i denna tråd såvida det inte kommer något inlägg riktat direkt till mig. Jag ger upp helt enkelt...

I resignation...

Peter
Svara med citat