Tidigare så var grekiska kvinnor, flickor väldigt hårt hållna. Jag vet att bara för ca 15 - 20 år sedan (om äns det) så gifte man sig vid 16 i byarna för att komma ifrån familjens krav och för att kunna få bestämma lite mer över sig själv och sitt hem. Självklart var vissa mer hårt hållna än andra.
Min bästa vän i Grekland har två äldre systrar. Den äldsta fick/ var tvungen att gifta sig vid 16 (vilket föräldrarna nu ångrar). Mellansyrran fick välja själv men utav några väl utvalada män kan man säga, alltså bekanta, dock inget tvång. Min vän fick helt fria tyglar och har haft en del förhållanden innan denne man...
Det handlar om utveckling och att grekiska kvinnor har börjat åtnjuta en annan status i samhället. Föräldrar har förstått innebörden av en flicka - dvs att hon är lika mycket värd som en pojke.
Kvinnor har ofta högre utbildning eller åtminstone någon utbildning vilket innebär egna pengar som i sin tur ju bidrar avsevärt till jämställdhet och självständighet. Även andra saker i kulturen bidrar tex att hemgift inte är lika påtagligt krävande längre för en familj, man har ju inte lika många barn etc. Hemgiften blir mer som en present från brudens föräldrar än någonting annat.
Allt detta ger att kvinnor tar för sig, det är också därför de nu är ute efter skndinaviska män

och festar (själva) till kl 6 på morgonen - även i mer avlägsna delar av Grekland