Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Vad är Fix för typ av öl? Är det mörkt så lär inte jag lägga ner någon större energi på att leta
// Helén
|
Man kallar mig "expert".......då har jag ju inget mer att lära mig i ämnet......väl ?
Nåja, jag har drycker som fritidsintresse, främst vin och öl och skriver en del när andan faller på.
Fix är ett s.k. ljust lageröl men i min mening betydligt beskare än t.ex Mythos och Alfa. En del mycket beska ljusa öl får benämningen pilsner vilket ursprungligen är en förvanskning av staden Plzen i Tjeckien. Pilsner är i regel beskare som sagt, än lager men det är samma öltyp. Det finns även mörka lageröl, de som inte kallas t.ex ale, märzen, osv. Ett ganska beskt öl för en som inte tänker så mycket på vad för slags öl man dricker, kan te sig som lite jobbigt i hettan i Grekland. Mythos t.ex, slinker ju ner lättare kan man kanske säga.
Ljusa öl är i regel s.k. underjästa, dvs. jästen i bryggningsprocessen ligger på bottnen i jäskaren. Många mörka öltyper (inte alla) och ale är överjästa, jästen flyter på ytan i processen.
Hasse
Alltid - är det en fråga om tycke och smak, mycket slitet uttryck