ENIAC: så här har mina det. Nätet är plastat trädgårdsnät som sitter i en träram. Ramen är förankrad i väggen (och i den specialbyggda hyllan där den röda katten ligger). Uppåt kan man lämna öppet om man går ända upp till balkongen ovanför. Vi valde nättak i ännu en ram i stället,för att inte störa den 90-åriga husgestapon som bor ovanför.
Nätet är häftat mellan dubbla ramar för säkerhets skull:
En annan variant är en liknande "bur" men som går hela vägen ner till balkonggolvet. Sen ställer man den innanför - i stället för att fästa den på utsidan som min. En del gör en bur och ställer innanför enligt "vikväggsprincipen" - för att lätt kunna lyfta bort den. Båda de här sista lösningarna kan vara en möjlighet om hyresvärden grymtar. De är ju ingen fast installation så ingen borde kunna klaga.
När du väljer material - fundera över hur aktiva dina katter är. Jag vet nån som har ett par lugna britter, hon har en klenare konstruktion än jag. Mina bondkatter är mer aktiva, den ene av klättrar i nätet ibland (tills jag morrar ner honom) och därför behöver jag ha det stabilt.