Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-19, 13:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Säg hej till verkligheten...

Citat:
Nu tänkte jag mer på ordet extremt gott och på alla öar och vi har vid tidigare tillfällen gillat samma tavernor. Dock är ju jag en inbiten köttälskare.
Jag lovar dig Eva att du skulle hålla med mig om du följt vår resa.

När vi var i Sporaderna förra året blev vi glatt överraskade av den goda maten. Kunde inte tro att något skulle slå den resan, men denna resa slår allt. Det roligaste var att vi hittade ett ”nytt” grekiskt kök, många av tavernorna vi åt på hade ”utvecklat” det grekiska köket, som bläckfisk med pesto och parmesan (Symi) bara för att nämna en maträtt.

Vår kulinariska resa började redan på Samos, vi tänkte att här är det bäst att passa på att äta gott, sedan blir det den gamla vanliga maten. Så fel vi hade. Det blev bara bättre och bättre. Bäst mat åt vi på Samos (heja Miachalis!), Agathonissi (getmums!), Lipsi (där åt vi rätter vi aldrig tidigare ätit, bland annat Ambelourgou som är lamm i yoghurt insvept i vinblad som serverades i lergryta), Leros (ojojoj vilken mat!), Symi och slutligen Rhodos. Det var alla öar utom Patmos där vi åt mycket god mat, men kom inte upp i samma skithöga nivå som övriga öar. Rhodos var något utöver det vanliga (även på denna kulinariska resa), skulle vi stannat längre på Rhodos hade vi fått flyga hem i lastutrymmet!

Tips på tavernor och maträtter kommer senare...
Svara med citat