Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det grekiska kökets utveckling generellt skulle jag aldrig våga uttala mig om, den överblicken har jag definitivt inte. Men jag vet att Janne hittat sällsynt god mat på lite ovanligare ställen under den här resan, t ex på Samos och på Symi.
|
Naturligtvis kan jag inte heller uttala mig om det grekiska köket generellt. Vet att det finns många exempel på nya ställen i Aten där kokkonsten utvecklats för att möta nya tider och förändrade krav. Det jag vet är att det med åren för mig blivit svårare och kräver mer letande att hitta en bra taverna med varierad, god grekisk husmankost. När jag får zucchini vändstekt i smör och mjöl och ibland även vidbränd när det står friterad på matsedeln blir jag lätt besviken. När den ungsbakade potatisen lyser med sin frånvaro och varken gigantes, fava, rödbetor, kyckling eller lever finns på menyn och stifadon är övertäckt av ett tjockt lager menlös ost vilket hände på två tavernor på Samos blir jag också ganska brydd. När kocken lagat någon konstig sås och på förfrågan vad det är svarar något som turisterna vill ha för tankarna till den elake kocken från TV serien.
Eva