Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Angående funderingarna på charterbolagens förtjänst på hotellen, så förstår jag inte riktigt att någon är förvånad eller förundrad över det. De driver ju sin verksamhet affärsmässigt och har inte bara möjlighet till vinster som privatresenärer inte har, de har även en massa utgifter som vi andra inte har.
|
Tror att jag var lite otydlig i mitt inlägg. Jag är inte det minsta förvånad över att resebolagen gör en förtjänst på att paketera resor, det är ju liksom hela affärsidén
Vad jag syftade på var att det, för mig, känns som att grekiska öar borde vara ett tacksamt mål för charterbolagen, eftersom jag vet hur billigt det går att fixa bra boende på egen hand.
Jämför man paketresor till Grekland med exempelvis paketresor till storstäder blir skillnaden markant. Väljer du att köpa en färdigpaketerad resa till Grekland tycks det alltid bli onödigt dyrt jämfört med att boka själv. Köper du däremot en paketresa till exempelvis London, Paris eller New York brukar priset ligga väldigt nära det pris du får om du själv fixar flyg och hotell. Det har till och med hänt mig att det blivit billigare att köpa paketresan... Så ligger det knappast till om man betalar 7000 kronor för en vecka på Naxos