Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-21, 19:19
Dazas avatar
Daza Daza är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: Allt jag minns om lilla Lefkos

Citat:
Ursprungligen postat av Lola
>Ivi: Vid stranden (stränderna) i Arkassa finns en stor utskjutande klippa som heter Paleokastro (har jag för mig) där det finns lodräta - nåja, nästan - stigar att vandra uppför. Vi hade våra vilodagar när vi var där så vi tittade mest på när andra knatade uppför. Vad som finns där vet jag ej, men förmodligen ligger där en kyrka (som på alla andra klippor ). Jag har för mig att det står om detta i Jannes reseguide.
Nu nöjde vi oss med att "klättra" upp för berget och hålla oss på "framsidan" men där låg ett par ruiner, moderna sådana, efter något som kan varit boning för herdar eller liknande. Där ligger, eller står, också ett par kolonner från ett "ancient acropolis", som det står på skylten. Det är värt att klättra upp för utsiktens skull, men har man varit på lindos, knossos eller efessos så är den här akropolen inte mycket att se... Strax efter man har börjat stigningen uppåt kommer en grotta här kan det vara värt att passa sig för bina som bor alldeles jämte, i en hålighet i berget.
Svara med citat