Ämne: Fraan Amorgos
Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-27, 04:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fraan Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Kul att ni laser det jag skrivit
Klart vi läser alla rapporter från Grekland!

Citat:
Det tycks vara en grekisk specialitet att dra igang ett stort bygge, och sen lagga allt i maalpase nar man fatt upp stommen
Njae, det är så här. Man måste bebygga marken inom viss tid pga vissa regler. Annars riskerar man att bli av med marken! Men det räcker med ett "skelett" för att klara sig undan. Så då kan det ju stå ett tag... Men det kan vara för att man själv vill bo där och bygga i den takt ekonomin tillåter. Jag har följt flera "skelett" på tex Tinos som blev fina hus efter fem - sex år...

Eller så är det ren spekulation! Att tomten, och skelettet går att sälja med vinst. Det är inte alls ovanligt numera! Tvärtom!

Anledningen att jag känner till en del om detta är att jag för några år sedan hade i uppdrag att leta efter ett hus i Grekland för ett Svenskt företag, och hade rätt mycket kontakt med mäklare i Grekland. (Yes, de t o m betalade resan... )

De flesta "skelett" man ser idag kommer att vara färdiga hus om några år... Antingen av familjen som avstyckat marken till sonen/dottern, eller av den som köpt tomten med byggnationen... Och de som köper "skeletten" har gott om pengar....

I början av 80-talet blev jag erbjuden att köpa en liten jordplätt på Tinos där jag kunnat bygga ett litet hus. Jag hade fått tomten för en "spottstyver" då , och huset hade väl kostat några hundra tusen... Men jag var ung (OK, dummare....) och ville inte binda mig till en ö på det sättet då... Så jag tackade och sade att det var ett snällt erbjudande men, nej tack......

De hus som står där nu, exakt där jag var erbjuden tomt, säljs nu för ca 1,5 -2 miljoner...

När jag kommer att tänka på detta idag brukar jag ta fram den stora snickarhammaren och slå mig i huvudet med den i en timme ungefär... Sen brukar det lätta...

Peter
Svara med citat