Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag är inte alls insatt i dessa regelverk och tillämplig lagstiftning men kan det inte finnas ett samband mellan det pris som betalats för biljetten och eventuell kompensation till kunden i efterhand. Nu kanske frågeställaren överklagar beslutet om det är överklagningsbart så då kanske vi får ett slutgiltigt svar.
Eva
|
Nja, biljettens pris har knappast nånting att göra med om man ska få ersättning vid försening eller inte, det är ju alltid samma regler som gäller. Däremot tycker åtminstone jag att en som har köpt en dyr biljett borde få högre ersättning än en som har köpt en billig biljett men det brukar väl lösas så att man får en viss del av resans pris i ersättning.
Då det gäller enkelresor så finns det väl ganska klara eu-regler om vad som gäller då de går under samma regler som reguljärresor. Jag har inte dessa regler i skallen men som någon annan redan skrev så kan säkert konsumenvägledaren ge svar på detta. Som jag har förstått det så försöker alla bolag att på något sätt kunna ersätta lägre än vad reglerna säger.
Mvh Janérik