Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2006-08-03, 20:29
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!

Utan att lägga några värderingar åt något håll så kan man konstatera att denna tråd är rena reklamen för att se till att man har vettiga reseförsäkringar! Då får man ersättning för förseningar.

Av rent intresse skrev jag ut och läste EU-förordningen, 9 A4 sidor... Då kan man konstatera att Novair har helt rätt i det att inte betala ut någon form av kompensation. Däremot kan man ifrågasätta om 200 Kr per person verkligen räcker till mat och dryck under 15 tim på Arlanda. 15 timmar skulle jag påstå omfattar frukost, lunch, middag och kanske någon fika. Då räcker inte 200 långt när man är tvingad att äta ute.

I ert fall gäller att efter 3 timmar måste bolaget erbjuda mat och förfriskningar i rimligt förhållande till förseningen. Vid långa förseningar även hotellrum med transport och allt annat som där tillhör. De har dessutom stora krav på att informera passagerarna om förseningen och om vilka regler som gäller kring denna. Ni ska dessutom erbjudas 2 gratis telefonsamtal, fax eller E-mail. Efter 5 timmar skall ni erbjudas att avstå resan och få pengarna tillbaka.

Så möjligtvis kan ni begära ersättning för att ni hade högre kostnader för mat och förfriskningar än Novair erbjöd. Det hade jag slagit ner på och begärt hos Novair.

Sedan. Det spelar ingen roll vilka villkor man skrivit på när man köpte biljetten. Det som står bak på biljetten ang ersättning för förseningar eller inställda flyg kan man bortse från totalt. Det är alltid EU-förordningen som gäller, oavsett vad flygbolaget säger. Dessutom tar konsumentverket upp krav under 1000 Kr om det är av PRINCIPIELLT intresse. Vilket knappast är fallet här då Novair inte behöver kompensera någon enl EU-förordningen.

Det mest intressanta är om flyget är överbokat så att man inte kommer med! Om destinationen som i detta fall är Grekland så är ersättningen 400 € plus att de måste antingen betala tillbaka biljetten eller fixa första bästa transport till destinationen. Fickpengarna fixade! Jag har faktiskt varit med om överbokade flyg två gånger. Fast båda gångerna blev jag uppgraderad en klass och kom med. Men det gjorde inte ont med servicen och allt fritt...

På konsumentverkets sida finns en kortguide om allt detta. Den är två A4. Skriv ut den och ta med. Och se över försäkringarna.

Peter
Svara med citat