Citat:
Ursprungligen postat av Agda
En försening på över 5 timmar skall jämnställas med Inställt flyg,enligt uppgift jag fått av Komsumentvägledare.Jag har ett fall uppe i ARN så jag har fått massor med utförlig information och tolknings hjälp av EU-förordning 261/2004.
Det intressanta med EU-förordningen är att, flygbolagen skall ge skriftlig information om rättigheterna vid incheckningsdisken och vid tex förseningar.
Agda
|
Tack för svar.
Vi fick inte skriftlig information. En tjänsteman från Novairkontoret berättade via själva disken där man slutligen lämnar boardingcarden innan ombordstigning att flyget var försenat minst 13 timmar. Innan hade vi fått info via anslagstavlan i avgångshallen samt mkt kort, osäker och otydlig info vid incheckningen. Vi fick vår första voucher á 100kr per person vid incheckningen och senare ytterligare en voucher á 100kr per person vid boardingdisken. Informationen vid boardingdisken var delvis otydlig och resenärerna var frustrerade men samlade. Novair meddelade att man ordnat daghotel och att en buss skulle köras fram.
Novair lovade också ersätta utlägg för ev resor t o r Sthlm under dagen (vilket de har hållit).
Vid vår kontakt under dagen med Apollo, då huvudsyftet var att diskutera den lilla tilldelningen av 200kr vouchers, var den vikarierande chefen oförstående ang att beloppet var för litet. "Eftersom man kan köpa affärsluncher motsv 2 måltider och 1-2 fika nere på stan i Sthlm för 200kr klarar ni det på Arlanda också" (ungefärligt citat).
Egentligen skulle man droppa det här, det har gått lite längre än vad vi tänkte, men ok, ett sista överklagande till Novair och sedan en liten rapport till Kalimera kanske är intressant?
Vi önskar därför tacksamt få alla ärendenummer ARN etc som ni kan lämna och som kan vara bra att ha med som dokument när vi nu snart överklagar. Hänvisa gärna till dokument (internet) som vi kan skriva ut och ha med. Vänligen alla som har nummer på handlingar, hänvisningar etc som kan vara viktiga i vår skrivning, skriv gärna. Stort tack!
Trevlig resan önskar
ebh