Sv: Mat, och annat, på flygplanet
Jag skrev till Astma- och allergiförbundet och frågade om de vet om flygbolagen allmänt har slutat med doftprover och fick detta svar:
"Jag har inte hört att man skulle ha slutat med detta. Tyvärr. Om du är överkänslig för dofter är det säkrast att tala om det redan när du beställer resan, och när du går ombord på planet. Kabinpersonalen uppmanar då andra passagerare att inte använda eller provspraya parfymer. Det som är svårast att göra något åt andra passagerares väldoft...."
Kanske har några flygbolag slutat med detta, eller så är det helt enkelt någon som har bett dem inte göra det på just den flighten där det inte har gjorts.
Att någon blir allvarligt sjuk på planet måste ju vara en av flygbolagens vanligast förekommande säkerhetsrisker. Min väninna som varit till Karpathos i sommar är distriktssköterska och har tidigare varit akutmottagningssköterska i många år. På resan till Karp frågade personalen om det fanns någon läkare eller annan sjukvårdskunnig ombord. Det fanns ingen läkare, men min kompis + en annan distriktssköterska. De hjälptes åt att akutbehandla en flicka som kände av symptom på en allvarlig sjukdom. Min kompis har berättat att det fanns ett MYCKET IMPONERANDE OCH VÄLFYLLT medicinförråd på planet. Där fanns allt man kunde önska av tabletter och injektioner, för såväl smärtlindring som akutbehandling.
Efteråt fick de dessutom många vänliga tack av personalen, bjöds på champagne och annat, och när hon kom hem låg blomstercheckar och väntade i posten som tack från flygbolaget.
Det är verkligen glädjande att höra att de har så pass bra beredskap att ta hand om akuta sjukdomsfall.
|