Tänk, den frågan har jag ställt mig själv många gånger!

För min del finns det tre svar:
1, Det finns så många ställen, öar och fastlandet, att upptäcka. Många av mina vänner säger: Grekland - där har ni ju varit så många gånger. Har ni inte sett allt? Nej, svarar jag alltid! Trots att antalet öar/ställen på fastlandet nu snart närmar sig 30 st. finns det alltid nytt att upptäcka. Och vissa favoriter som man måste återvända till. Alla ställen skiljer sig åt och upptäckandet behöver inte alltid vara sevärdheter utan kan vara vardagslivet som man får ta del av.
2, Känslan av att komma hem - fast man är borta! Jag har fördelen att ha släktband till både Danmark och Finland förutom Sverige. När jag är där känner jag mig hemma och jag kan länderna och kulturen. Det finska språket är dock som rena grekiskan för mig

! Samma känsla av att känna mig hemma får jag också när jag kommer till Grekland. När jag landar i Grekland och kliver ut från flygplanet känner jag även en mental landning och blir lugn i kroppen.
3, Allt som gör en semster bra har Grekland - d v s sol, värme, bad, god mat, trevliga människor, försenade båtar, båtar som kommer/avgår i tid, olika svar när man frågar, getter, ett blått hav, doften av timjan och mycket mer. Trots resor runt om i världen ligger Grekland kvar i topp

!