Ämne: Skiatos
Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-29, 14:39
jeabys jeabys är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Sv: Skiatos

Hej!
Tänkte bara höra av mig och berätta att jag haft en kanonsemester på Skiathos. Det var varmt, mellan 40-45 grader. Har bara legat på Yannis båt och lapat sol. Ätit färsk fisk, som vi fiskat själva. Har även varit ute och fiskat Kalamares en natt. Hur kul som helst! Vi fick 4 kilo som vi sålde till en restaurang.Regn en dag, men då tog vi en båt tur till Lalaria och Kastro som jag varmt kan rekommendera. Du ska i så fall åka men någon av dom stora båtarna, typ 2 vånings. Ofta blåser det mycket så dom små och även dom stora, ibland inte orkar ta sig runt udden. Lalaria är som en egen ”ö” som skjuter upp ur havet. Mjuka vita stenar och ”vicks blått” vatten! Fantastiskt! Därefter går turen till Kastro. Det är den äldsta staden på ön, när båten stannar så är det värt den långa promenaden upp till toppen. Där finner du en vidunderlig utsikt över havet, samt små kyrkor och hus. Man byggde Kastro så högt upp för att försvara sig mot Turkarna. Det finns även en liten strand med en taverna.
På diskostrippen, nästan allra längst bort vid Harley Davidson, finns en Bouzouki klubb, där det är olika artister som uppträder. Internationella sådana. Det dansas på borden mm. Grekland!
Fö är diskostrippen inte mkt att hurra för om man inte är 18 år. Vi håller oss till Kenatavros, äldsta baren på ön, samt Choccolata – live music! Dessa ligger inne i stan.
På diskostrippen finns det en nyöppnad restaurang som heter Bakaliko, fantastiskt god mat. Ev måste du boka bord. Deras Saganaki som är penslad med honungsvingrett går inte av för hackor.
Taverna Lyhnari får du inte heller missa. En gammal favorit till mig (som jag skrev i ett tidigare inlägg). Mkt bra priser enligt Skiathos mått.
Om du tröttar på Grekiskt, kan jag rekommendera Primavera, ligger på ett litet torg. God mat och bra service! Om du går papadiamantis upp från hamnen, viker in till vänster mitt emot posten. Tar nästa vänster, går upp och förbi Kirki bar, så ligger det där. I närheten har du även Ellenikon, med live Bouzouki.
Rekommenderar inte ställena ovanför gamla hamnen, vid kyrkan. De flesta är turistfällor.
En annan god vän har öppnat en bar som heter Goggas, den ligger i gamla hamnen, ungefär i mitten. Coolt ställe för en drink eller två, håller nog dom lägsta priserna bland barerna i gamla hamnen.

Ha en skön semester!
/Jeabys